New Balance blev skabt i 1906 af William J. Rileya skomager fra Boston, som satte sig for at hjælpe folk med fodproblemer ved at udvikle ortopædiske indlægssåler, der gav bedre støtte i fodbuen. Mærket blev internationalt kendt i 1960'erne, da det besluttede sig for at gå ind i løbesko.
Efter succes med løbsmodeller som 990 besluttede udstyrsproducenten sig for at tage fat på basketball med 550 i 1989. Denne nye silhuet b-ball er en klassisk 80'er-træner med en førsteklasses læderkonstruktion og gummisål. Det er nødvendigt at vente til 2020 for at bringe vintage design til sneaker-fællesskabet på en helt ny måde, som den nye New Balance 550 White Green fra New Balance 550 White Green.
Trendy samarbejder for sneakeren
Midt i en genoplivning i år 2020 beslutter New Balance at relancere sin model retro gennem et samarbejde med mærket Aimé Léon Dore af Teddy Santis på pakken Oxford Basketball inden for kollektionen Uniform Program. New York-designeren omarbejder silhuetten med en beige behandling på sålen og snørebåndene, hvilket giver den et distressed look, der vil appellere til hele sneakers.
I samme ånd bruger samarbejdet med sportsagenten Rich Paul en lignende farvekode med creme og himmelblå toner, hvilket giver den et udseende som et luksuriøst relikvie frosset i tiden med en stil, der hylder arven fra 1980'erne .
Næste mainstream bølge?
Vil det blive en lignende skæbne som Nike Dunk Low ? Det er et af de spørgsmål, der forbliver ubesvaret i øjeblikket. På grund af dens popularitet hos den brede offentlighed og dens trendy side kan New Balance 550 nemlig meget vel blive tilgængelig i flere farver. New Balance kunne også vælge at bevare en vis form for eksklusivitet, som det i øjeblikket er tilfældet med meget små mængder, hvilket forklarer de til tider meget høje videresalgspriser. Ved at reagere på den stigende efterspørgsel på New Balance 550Det Boston-baserede mærke kunne etablere sig som et mærke, der kan konkurrere med Nike inden for sneakers og træningssko generelt. Med udgivelsen af de to farver Syracuse og UNCHowever ser det ud til, at firmaet ønsker at lade sig inspirere af de mest fashionable farver i øjeblikket, både til mænd og kvinder.